Teknosol

Bir Çizginin Hikayesi

"Bir işletmeci barkod etiketinin üzerindeki çizgileri gördüğü zaman, aklında genelde ne canlanır? İşte bu yazının amacı, bilinenlerin yanında bilinmeyen özelliklerinden bahsedip barkod etiketinin sanıldığından çok daha fazla bir şey olduğunu tarig edebilmek"
 
 
 
Süleymen Çakır
Özel Projeler Sorumlusu
 
Bir işletmeci barkod etiketinin üzerindeki çizgileri gördüğü zaman, aklında genelde ne canlanır? Bir depo ve içindeki stokların görüntüsü mü? Depodaki bir mamulün üzerine bulunan, yapışkan bir etiket mi? Yoksa hiç bir işe yaramayan anlamsız bir şey mi? Acaba bu dikey ve farklı kalınlıklarda olan çizgiler gerçekte ne işe yarar? İşte bu yazının amacı, anlamsız olduğu düşünülen bu çizgilerin gerçekte ne olduğunu anlatabilmek. Bilinenlerin yanında bilinmeyen özelliklerinden bahsedip barkod etiketinin sanıldığından çok daha fazla bir şey olduğunu tarif edebilmek. 
 
 
1 - Bir işletme de değişik miktarlarda, çeşitli müşterilere, sürekli ve bir döngü içerisinde, satış ve sevkiyat yapılıyorsa, burada ki sorunlardan birisidir: Yanlış veya eksik sevkiyat. Bu işletme için satış ve sevkiyatın hayati bir önemi olduğunu düşünürsek, buradaki bir aksaklık veya aksaklıklar zinciri ile bunun tekerrürü, işletmenin satış hızını ve müşteri memnuniyetini azaltan bir durum olduğunu görürüz. Sevkiyata bağlı olarak satış hızının düşmesi, para tahsilat hızının da düşmesi demekte aynı zamanda. 
 
Artık sıradan bir sigara paketinin bile üzerinde olan bu çizgiler bu probleme nasıl bir çözüm üretecek? Satış ve sevkiyat sistemine entegre çalışabilen bu çizgiler acaba bize bu kolaylığı sağlar mı?
 
 
2 - Özellikle üretim yapan firmalarda, satışa sunulan mamüllerin iadelerinde veya bozuk çıkmalarında, bu sorunlu ürünlerin sorunlu hammaddelerine ulaşımında sıkıntılar yaşandığı bilinmektedir. Bu problemli hammaddeye ulaşamamak (veya zamanında ulaşamamak) demek problemli mamul üretmeye devam etmek demektir. Arızalı mamul satışının, bu hatalardan dolayı en kısa zamanda sonlandırılamaması ise işletmeye müşteri memnuniyetsizliği, müşteri kaybı, satışların azalması olarak geri dönecektir. 
 
Firmanızdaki bu handikapın da çözümü de bu barkod etiketinin üzerindeki ince çizgiler olabilir mi?
 
 
3 - Büyük ve orta ölçekli firmalarda hammadeler, yarı mamüller ve mamüler şirket içi çok sayıda hareket görürler. Satınalmadan başlayan bu hareket silsilesi, sevkiyat işleminde kadar devam eder. Bu işlemler satınalma girişleri, depolar arası hareketler, departmanlara çıkışlar, üretime harcamalar, sevkiyat çıkışlar olabilir. Bu hareketlerin sıklığı ve fazlalığı göz önüne alındığında, kayıplar, hatalı hareketler, hatalı işlemler ve çeşitli gözden kaçırmalar gerçekleşebilir. Bu hataların fazla olması, erp sistemindeki şirket durumu ile gerçek şirket durumu arasında farklılıkların oluşmasına sebep olur. Bu eksiklikler giderilmediği takdirde, erp sitemine güveninirlik azalır. Bu da şirket içi hareketlerde, çalışanları çifte kontrol yapmaya zorlar ve firma işlem hızının yarı yarıya düşürür. 
 
Çok çeşitli ve sayısı bir hayli fazla olan bu firma içi işlemleri bir düzene koyabilmeyi, erp sistemi ile gerçek firma durumu arasındaki uyumsuzluğu minumuma indirip, güvenebileceğiniz bir yapıyı yine bu çizgilerler gerçekleştirebilir miyiz ?
 
 
4 - Firmalar için genel problemlerden biri de erp sistemindeki stok kayıtları ile gerçek stokların arasında, sürekli bir fark ortaya çıkmasıdır. Bu firmaya anlık olarak satış veya satınalma sırasında bir öngörüde bulunmasını engeller. Firmayı, bu uyuşmazlıklardan dolayı, gereksiz mal alımı, depoda olmayan ürünleri satışı gibi sorunlar beklemektedir. İşletmeler bunu engellemek için sürekli mal sayımı yapıp sistemlerini güncel tutmaya çalışırlar. Bu gibi durumlar yine firma işlem hızını düşüren sebeplerdne biridir.
 
Erp sistemi ile gerçek stok uyumunu maximuma taşıyan, gerektiğinde de mal sayımını en doğru ve hızlı bir şekilde yapılmasını sağlayan bu esrarengiz çizgiler olabilir mi? 
 
Evet. Barkod etiketinin üzerindeki bu çizgiler bu sorunların hepsini çözebilme kapasitesine sahip. Yeter ki bu çizgiler erp sisteminizin her noktasında (satınalma, üretim, satış, sevkiyat vb.) tam entegre olabilsin.