Teknosol : Oğuz Bey merhaba, bize kendinizi tanıtır mısınız?
Oğuz Coşkun : Uzun süre farklı şirketlerde muhasebe müdürü ve yönetici olarak çalıştım. Kendi firmamı kurmadan önce özellikle metal sektöründe yoğunlaşmıştım. Firma kuruluşundan sonra Mali Müşavir ve Danışman olarak çalışmaktayım.
Teknosol : Mali müşavirlik ve Danışmanlık konusunu biraz açabilir misiniz?
Oğuz Coşkun : Çalışmaya başladığım firmalarda doğal olarak yürümekte olan bir sistem var oluyor. Yıllar öncesinde başlanılmış ve büyüme ihtiyaçlarına genellikle hizmet edemeyen bir sistemden bahsediyoruz. Öncelikle muhasebe sisteminin alt yapısını yeniden düzenleyerek işe başlıyorum. Bir sonraki adım ise stoklar ve maliyet işlemleri oluyor. İşte bu noktada yapılması gerekenler için tecrübe ve yazılıma ihtiyaç gerekiyor. Danışmalığı bu ikinci kısma oturtabiliriz.
Teknosol : Stok ve maliyet hakkında bilgi verir misiniz?
Oğuz Coşkun : Muhasebe işlemlerini standart yapı ile büyük ölçüde çözebiliyorsunuz. Çalıştığım firmalar genellikle üretim yapan firmalar. Üretim demek; hammadde alımı demek, üretim işlemleri demek, fason takibi demek, maliyet demek. Bütün bu işlemleri Excel ile veya manuel kart ile takip edip sadece sonuçlarını muhasebeye işleyebilirsiniz. Bu şekilde yapılan muhasebe sadece ay sonunda devlete verilen beyanname takiplerinin doğru olmasından öteye gidemez. İşletme sahibi stoklarını anında görmek istiyor, maliyetlerini detaylı izlemek istiyor. Bu durumda muhasebe programının ötesinde bir yazılıma ihtiyacınız oluyor.
Teknosol : Danışmanlık yaptığınız bir çok firmada sizinle çalışma imkanımız oldu. ERP seçiminizde kriterleriniz neler oldu? Seçimi nasıl yaptınız?
Oğuz Coşkun : Mali müşavir olarak çalıştığım firmalarda görevim öncelikle mali sistemi düzenlemek. Muhasebe tarafında kullanılan bir yazılım varsa öncelikle onunla devam etmek istiyorum. Başlangıç aşamasında bir de program değişikliği kısa vadedeki hedeflerimi geciktirir. Eski yapının veremediği sonuçlar alınmaya başlandığı zaman yönetim hemen daha fazlasını doğal olarak istemeye başlıyor. Bu noktada kaliteli bir yazılıma ihtiyacınız oluyor. İşim nedeniyle pek çok farklı yazılım projesi kullandım. Bunların artılarını ve eksilerini biliyorum. Projenin yeterliliği haricinde yazılım firmasının da hizmeti ve kalitesi de önemli. ERP kapsamlı projelerde bir nokta da dikkatimi çekti. Üretim tarafı iyi olanlarda muhasebe programları, muhasebe tarafı iyi olanlarda da üretim tarafı zayıf olabiliyor. Proje seçiminde ayrıca döküm ve metal sektörüne özel üretim ve fason takip işlemleri öne çıkmaktadır. Vera bu konularda iyi olduğu için benim önerim olmaktadır.
Teknosol : Vera seçiminde sizin önermeniz haricinde karar nasıl oluşuyor.
Oğuz Coşkun : Mali danışman olmam karar verecek firma için bir güvencedir. Benim önerdiğim bir yazılım yarışa diğer yazılımlara göre daha avantajlı başlayabilir. Fakat son kararı projeyi alacak firma verir. ERP projesi sadece mali sistemlerden oluşmuyor. Beni yani muhasebeyi dolaylı da olsa her şey ilgilendiriyor ama üretim işlemleri, depo stok takip işlemleri işletmeyi direkt ilgilendiriyor. Burada ilgili kişilerin ikna olması projeden sonuç alabiliyor olmaları gerçek kararın belirleyicisidir.
Teknosol : Vera' nın veya Teknosol' un diğer proje veya firmalardan birkaç farkını söyleyebilir misiniz?
Oğuz Coşkun : Belirlediğim iki temel kriter var. Birincisi proje iyi olmalı. Neden derseniz kötü bir ürünün üzerine ne kadar çalışma yaparsanız yapın ilerleme sağlayamazsınız. Sağlanız da başka bir yerden patlar. İkincisi de firmayla olan diyalog. Çalıştığım firmalar Kobi yapısında. Standartlar her an değişebilir. Temel kurallar değişmese de güncel değişmeler çok oluyor. Değişimleri yazılım firmasıyla konuştuğunuzda size zorluk değil yardımcı olacak ek fikirler vermeli. Piyasada marka tanınırlığı olan pek çok firma çözümlerini kendileri değil aracı iş ortaklarıyla yapıyorlar. Bu firmalar da çözüm üretmeden çok satışa odaklanmış firmalar. Seviyeli bir muhatap bulmakta bile zorlanabiliyorsunuz. Teknosol' yazılımı geliştiren ve her aşamada destek veren bir firma olduğu için da böyle bir olay yaşamadık. Birden fazla firmayla da ilgilendiğim için hepsine yapılan davranışları izliyorum. Hem yazılım hem de çözüm ortağı olarak bence başarılı.
-Teşekkür ederiz.
Teknosol : Vera ile beraber şirketlerde değişim nasıl oluşuyor?
Oğuz Coşkun : Vera tam kapsamlı bir ERP programı. Programla beraber firmalara yeni ufuklar sunuyor. Yapılmak istenilen fakat yapılamayan veya hiç akla gelmeyen çözümler projenin içinde mevcut. Eskiden programcıya bölüm içindeki ihtiyaca göre program yazdırılırdı. Şimdi yazılımın işletmeye ufuk vermesi bekleniyor. Vera' nın getirdiği en önemli kurallardan biri de işlemlerin artık sözle değil sistem üzerinden takip edilecek şekilde yürütebilmesi. Bu da kendi içinde güncel yapılan işlerin yargılanmasına dolayısıyla düzenlenmesine neden oluyor.
Teknosol : Muhasebe harici yapılan işlemlerin muhasebeye faydası ne oluyor?
Oğuz Coşkun : Muhasebe son durak. Şirket içinde ne işlemi yaparsanız yapın muhasebe ile bağlantısı var. Bu yapılan işlerin kontrollü olması doğal olarak muhasebe sonuçlarının da doğru olmasına ayrıca işlem anında oluşan muhasebe hareketlerinin muhasebe çalışanı tarafından bir kez daha işlenmemesine bu da hatanın oluşmamasına neden oluyor. Verada tam entegrasyon ile belgeler kaynağından bir kez giriliyor. Tüm muhasebe işlemleri bu giriş ile anında oluşuyor. İptal veya düzeltme yapılırsa muhasebe bilgileri anında düzeliyor. Muhasebe beklentisi açısından mükemmel sonuçlar.
Oğuz Bey, bize ayırdığınız zaman için teşekkür ederiz.